Film

dramat

Reż. François Ozon

Obsada:
Marine Vacth, Géraldine Pailhas, Johan Leysen, Charlotte Rampling, Frédéric Pierrot, Fantin Ravat, Lucas Prisor

Francja, 2013

90 min

Młoda i piękna

MFF w Cannes 2013: oficjalna selekcja, konkurs główny

 Pokazywane w konkursie głównym festiwalu w Cannes najnowsze dzieło Françoisa Ozona, reżysera U niej w domu, Basenu8 kobiet.

17-letnia Isabelle (Marine Vacth) pochodzi z bogatej paryskiej rodziny. Podczas wakacji z rodziną spotyka przystojnego Niemca, z którym przeżywa swój „pierwszy raz”. Po powrocie do domu nic już nie jest takie, jak przedtem. W krótkim czasie Isabelle z nieśmiałej dziewczyny przeobraża się w gotową na wszystko luksusową prostytutkę. Starannie dobiera partnerów i każe im słono płacić za swoje usługi. Prowadzi podwójne życie. Jednak w wyniku splotu okoliczności pewnego dnia matka Isabelle odkrywa szokujący sekret córki.

W roli głównej wielkie odkrycie francuskiego kina – Marine Vacth, stawiana przez krytyków na równi z młodą Nastassją Kinski.

W ścieżce dźwiękowej filmu wykorzystano utwory takich zespołów, jak M83, Crystal Castles czy Vitalic. Poszczególne części filmu są ilustrowane piosenkami znanej francuskiej piosenkarki Françoise Hardy.

Reżyser o filmie: Młoda i piękna opowiada o tym, co czuje siedemnastolatka, która doświadcza przemian swojego ciała. W kinie dojrzewanie często jest idealizowane. Dla mnie to był bolesny i skomplikowany proces. Nie ma w nim nic nostalgicznego czy sentymentalnego. To przede wszystkim burza hormonów. (…) Zaczynamy więc sprawdzać granice naszej fizyczności – eksperymentujemy na sobie. Prostytucja jest znakomitym wytrychem, żeby ten proces podkreślić, by zilustrować związane z nim pytania dotyczące tożsamość i seksualności.

Film jest pozbawiony elementu zgorszenia, skandalu, moralnej zgrozy, a przez to właśnie drastyczny. Charakterystyczne dla Ozona (…) połączenie tonów ostrych i miękkich, drapieżności i pojednania oraz zwodzenie widza w tym filmie sprawdza się znakomicie i nadaje mu oddech XIX-wiecznej noweli, gdzie bohaterką często była prostytutka, „nie gorsza od innych”. Tadeusz Sobolewski, Gazeta Wyborcza.

Bogata i intymna obserwacja budzącej się seksualności.  Erik Kohn, IndieWire.com

Bardzo francuska w klimacie, luksusowa fantazja o dojrzewaniu młodej dziewczyny.  Peter Bradshaw, The Guardian.